Baku maakt zich klaar voor de Eufacupfinale van volgende week. Arsenal en Chelsea treffen elkaar dan in de plaatselijke arena. We komen er langs op weg naar de stad vanaf het vliegveld. Het hele stadion wordt gebruikt is een soort giga lichtscherm waarop de aanstaande match gepromoot wordt. Imposant gezicht zo in het donker.
.
Voor ons laatste bezoek in het noorden zijn we van Salta naar Cachi gereisd. Een prachtige busrit door de bergen. Eerst een smalle kloof, dan omhoog over groene bergen, stukje hoogvlakte, door het nationaal park “Los Cordones” (tien-duizenden enorme cactussen, bizar gezicht) en uiteindelijk in het dal aanbeland waar Cachi ligt. En aangezien we een middag-bus hadden was het bij aankomst al avond. En een zaterdagavond. En in dit geval maakte dat net het verschil. Het ienieminie dorpje krijgt in het weekend nogal wat bezoekers uit de stad voor een korte break. Geen bed meer te vinden!
Fris en fruitig stappen we rond in Rio. Zo'n vlucht is toch wel even wat anders dan meer dan twintig uur in de bus. Op het vliegveld de bus genomen naar het centrum. Deze doet er wel nog even een uurtje over om in Ipanema te komen. Maar als we uitstappen staan we letterlijk al met onze voeten in het beroemde zand. De busstop is aan het strand. We verblijven deze dagen in het “hostelstraatje” van Ipanema. Een doodlopend straatje met een stuk of zeven hostels. 's Avonds gaat iedereen op straat staan beppen..., heel gezellig.
De bus naar Phnom penh vertrekt om zeven uur. Zoals verwacht een knappe bus. Je betaald wat meer maar dan heb je ook wat. We hebben gisteren nog net de twee laatste plaatsen helemaal achterin kunnen boeken. Maar dat maakt verder niet zoveel uit want het is een rustige busrit. De weg naar Phnom penh is veel beter dan verwacht. Het hele hoofdwegen net wordt met buitenlandse steun opgeknapt.
Half zes opgestaan voor ons tripje van vandaag, we gaan naar het Moremi Nationaal park! Om zes uur de deur uit in een Landcruiser die is omgebouwd tot safari-vehikkel. Het eerste uur gaat nog over de geasfalteerde weg en op dit tijdstip is het bokkoud in zo'n open auto die er zo snel mogelijk probeert te komen.
De laatste dag van onze trip. De regen komt weer met bakken uit de lucht en de omgeving is grijs gekleurd. Verder is het is relaxed rijden. De weg is goed en we rijden het grootste deel door een vallei langs de rivier. Ook nu klaart het al weer snel op en komt de zon erdoor.
We komen langs veel dorpjes met mooie huizen. Op weg naar de laatste hoge pas worden de akkers geploegd door enorme yaks. Ze lopen met z'n tweeën de ploeg te trekken. Het zijn schitterende dieren met een reusachtig voorkomen. Als de boeren theepauze gaan houden is het net of er een knop wordt omgezet. De yaks staan midden in het land en verzetten geen pas meer. Prachtige foto's gemaakt.








