Route

op Gepost in Uncategorised Hits: 14777

Het leukste in de voorbereiding van de reis blijft toch het bepalen van de route, want weten we inmiddels, niets is zo wisselvallig als de wensen, mogelijkheden en onmogelijkheden in de routeplanning. Bij het bepalen van onze reisroute hebben we met diverse factoren rekening gehouden. Allereerst wilden we proberen zoveel mogelijk te reizen door landen die we nog niet eerder bezocht hebben. Wat Azie betreft gaat dit niet helemaal gelukt, Thailand zat bijvoorbeeld ondanks eerdere bezoeken weer in het reisschema. Voornamelijk vanwege zijn "Aziatisch knooppunt" functie. We gingen van hier naar Cambodja en hebben in Bangkok onze tickets richting Oceanie en Zuid-Amerika gekocht.

Verder hebben we met de klimaattabellen in de hand geprobeerd op een gunstig moment in de hooggelegen gebieden (Tibet, Nepal, Bolivia) te zijn. Het regenseizoen in Azie was voor ons weer geen issue. Al met al kwam er een route uit rollen die na de eerste aanmaak al minstens 10x kompleet gewijzigd is. En dan hebben we het nog niet eens over de wijzigingen onderweg....

route worldtrip

Onze reisroute uiteindelijk als volgt geworden;

Rusland | Mongolie | China | Tibet | Nepal | Myanmar | Thailand | Cambodja

Thailand | Australie | Nieuw Zeeland | Chili | Bolivia | Peru | Ecuador

Rusland
Onze reis startte in Rusland in Moskou. We hebben hier de een dagje de highlights bekeken en stapten dan in de Trans-Mongolie express richting Ulan Bator. Vier dagen lang rijden we door de enorme Russische taiga's en steppen, langs steden als Ekaterinenburg en Irkutsk, en het immense Baikalmeer voordat we bij de grens met Mongolie zijn.

Mongolie
In de trein naar MongolieIn Mongolie arriveren we 's ochtends in Ulan Batar. Hier verbleven we drie dagen om de stad en omgeving te verkennen. Een bezoek aan het terelj national park was erg de moeite waard. Vervolgens stappen we weer op de trein voor het laatste stuk naar Beiing.
China
Waar moeten we heen?Het eindpunt van de Transmongolie-expres is Beiing. Zeer bezienswaardige stad met het plein van de Hemelse Vrede, het zomerpaleis, de verboden stad, de Chinese muur enzovoort. Vanuit Beiing zijn we via Pingyao naar Xian gereisd om o.a. het wereldberoemde terracotta-leger te bezoeken. Dan vervolgt naar naar Guilin en Yangshuo om het mooie karstgebergte te bekijken. Vervolgens een mooie tocht door Zuid-China gemaakt langs Kunming, Dali, Lijang en Zhongdian. Prachtige mensen, cultuur en landschappen. En vanaf Zhongdian de start naar Tibet!
Tibet
Hoe hoog?In Zhongdian, tegenwoordig ook wel het Shangrila genoemd, starten we onze acht daagse trip per landcruiser naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Onze route gaat via Deqin, Yanjing, Markham, Bangda, Paksho, Pome en Bayi. Een fantastisch avontuur. Overweldigend landschap met besneeuwde Himalaya-pieken, turquoise meren en een indrukwekkende cultuur. We brengen diverse bezoeken aan kloosters en tempels en hebben geweldige ontmoetingen met mensen onderweg. Na een week in Lhasa het vervolg door Tibet, wederom met landcruiser. Nu via Samye, Yamdrok Tso, Nakartse, Gyantse, Shigatse, Sakya, Everest, Tingri naar Zhangmu aan de Nepalese grens. Buitengewoon land
Nepal
De Bodnath in KathmanduIn Nepal lopen we bij de grens al gelijk vast door stakingen afgekondigd door de Maoisten. Het duurt twee dagen langer voor we Kathmandu bereiken. Hier rusten wij uit na de vermoeiende 8-daagse trip door de bergen. Kathmandu is een smeltkroes van culturen en we bezoeken vele tempels en paleizen. Vervolgens maken we de zeven daagse Lantang trekking en keren weer terug naar Kathmandu.
Myanmar
Tempel in YangonIn Myanmar arriveren we pas na drie dagen omzwervingen per vliegtuig en oa. twee extra overnachtingen in Kathmandu en Bangladesh. En zonder bagage, want die zijn ze tijdens al deze perikelen kwijtgeraakt. We verblijven aan aantal dagen in de hoofdstad Yangon en gaan dan een twee weekse rondtocht maken langs Bagan, Mandalay, Mingun, Pyin U Lwin, Kalaw, Inle Lake. Myanmar is een bijzonder land, Bagan is prachtig, dezelfde allure als Ankor Wat alleen niet een fractie van de bekendheid en dus ook navenante hoeveelheden bezoekers. Overal zijn prachtige tempels met de Swedagon Paya in Yangon als hoogtepunt.
Thailand

In Thailand hebben we weer het een en ander te regelen, visa voor Cambodja en onze vervolgvlucht richting Oceanie en Zuid Amerika. We hebben hier niet al te lang verbleven, een paar dagen voor de trip naar Cambodja in Bangkok en na dit bezoek een dag of wat op Ko Chang om te relaxen.

Cambodja
Ankor WatHet hoogtepunt van dit land is Angkor Wat, het wereldberoemde tempelcomplex. Na een bezoek aan de hoofdstad Phnom Penh gingen we ook nog even naar het strand van Sihanoukville om te relaxen. Dan langs de kust terug naar Bangkok van waaruit we vlogen naar Perth in Australie.
Australie

Onze kar met mascotte op de roobar.

Hier kochten we onze Ford Falcon en gingen twee en een halve maand kamperen en kilometervreten op dit immense continent. We zijn vanuit Perth langs de westkust omhoog gegaan via Broome naar Darwin. Hiervandaan naar beneden door het Northern Territory en bij Tennant creek weer links af richting Townsville aan de oostkust. Dan langs de kust tot Sydney doorgereden en daar de auto weer verkocht. Prachtige natuur gezien, vooral Western Australia heeft het echte outback gevoel.

Nieuw Zeeland

Het land van de kiwi's! Gevlogen van Sydney naar Auckland. Hier een kampertje gehuurd en voor zeven weken over het Noorder- en Zuider eiland gezworven op zoek naar Middle Earth en de mooie nationale parken.
De Coromandel, Waiheke island, Mount Cook en de Milford sound om maar wat te noemen.

Chili

In Vallee de la luna

Van Auckland vlogen we naar Santiago, de hoofdstad van Chili. Hier gingen we richting het noorden via de plaatsen La Serena en Copiapo, door de Atacama woestijn naar San Pedro de Atacama. San Pedro heeft een prachtige omgeving met bizarre woestijnlandschappen. Hier ook ons vervolg geregeld: een driedaagse trip langs o.a. de Salar de Uyuni die ons Bolivia in zal brengen.

Bolivia
Salar de UyuniBolivia begon spectaculair met de trip door de natuurparken en over de Salar. Absoluut een van onze hoogtepunten in Zuid America. Vervolgens via de hooggelegen mijnen van Potosi naar het koloniale van Sucre, Cochabamba, het leuke La Paz, de jungle in Rurrenabaque, wederom La Paz met een downhill per mountainbike naar Corioco en Copacabana aan het Titicaca meer. Geweldig land!
Peru
Trujillo, PeruIn Peru zitten we als eerste in Puno aan de andere kant van het Titicacameer. Dan naar Cusco voor een hoop Inca historie. De kerst gevierd en uiteraard Machu Picchu gezien. Dan naar Arequipa; diep de Canyon del Colca in en hoog de Chanchani op. Vervolgens langs Nazca, Lima, Huaraz, Trujillo, Chiclayo en Piura.
Ecuador
Hotel in AlausiIn Ecuador reizen we via Loja naar Vilcabamba. Dan langs Quenca naar Alausi en van hier op het dak van de trein naar Riobamba. Als laatste langs Banos voor de thermale bronnen, Otavalo voor de markt en we eindigen in Quito. Vervolgens naar de kust waar achter de horizon het wonder van moeder natuur wacht; de Galapagos archipel! Ecuador is klein en evengoed van alle markten thuis. Je vindt een enorme variatie aan landschappen op een relatief klein oppervlak. Prachtige vulkanen, enorme jungle, hoogvlakte's en pampa's.