Vijf dagen Torres del Paine

op Gepost in Chili Hits: 2657

Naar Torres del Paine. Iets na zeven worden we opgepikt voor het hostel. Het park is op zo'n 150 kilometer van Puerto Natales dus een kleine twee uur rijden. Bij de entree de toegang betaald en in een andere bus gestapt die een stukje verder het park in gaat. Tot lago Pehoe waar we overstappen op een boot die ons naar de andere kant van het meer brengt. Inmiddels is het dan een uur of een maar we kunnen eindelijk beginnen! Rugzak op en gaan!

Gisteren hebben we onze rugzakken gevuld met alles wat we hier denken nodig te hebben. Tent, slaapmatjes en gasbrander en pan gehuurd bij Erratic Rock in Puerto Natales. Voor vijf dagen voedsel ingeslagen bij de locale super. Melkpoeder en brinta voor 's ochtends, toast met salami voor de lunch, mueslirepen, chocolade, notenmix en gedroogde vruchten voor tussendoor en pasta voor 's avonds. Allemaal snel klaar en veel calorieën. Daarnaast nog wat shirts gekocht om warm te blijven, en stokken om wat gemakkelijker te lopen. En dat geheel maakt dat we met redelijk volle rugzakjes van start gaan. Maar het goede nieuws; het gewicht wordt elke dag minder!

torres del paine glaciar grey 20150830 1575051031De eerste dag gaan we naar de Grey gletsjer. Het grootste deel met uitzicht op Lago Grey, het gletsjer meer. Mooie route met prima weer. Af en te een zonnetje en weinig wind. De wind is de grootse factor van invloed hier in Torres. Het staat er hier om bekend dat het enorm kan waaien, maar vandaag valt het alles mee. Het is zo lekker dat we geregeld stukken alleen in ons shirt lopen. Steekt de wind op dan kan gelijk je jas weer aan. Halverwege zien we de eerste ijsschotsen drijven in het meer. Prachtig blauw ijs in het melkwitte water. De gletsjer zelf komt nu ook in zicht. De Patagonische gletschers vormen tesamen de derde na grootste ijsmassa van de wereld. Na Antarctica en Groenland. Deze enorme hoeveelheid ijs aan de ene kant en de Andes aan de andere maakt ook dat het weer hier zo enorm wisselvallig is. Men zegt vier seizoenen in een dag en tot nu toe is dat ook vrijwel dagelijks zo geweest.
Bij de gletsjer aangekomen lopen we eerst naar het uitzichtpunt waar je vanaf een rotspunt een prachtig uitzicht hebt. Er hangt een enorme witte wolk bovenop de gletsjer die het licht van de zon fel reflecteert. Mooi, maar moeilijk om foto's te nemen. Dan lopen we terug om bij refugio Grey ons tentje op te zetten. Het is een mooi open plek aan het meer. De eerste keer dat we ergens staan waar de ijsschotsen voorbij drijven! Er is nog wat zon dus we kunnen even doorwarmen in de luwte naast de tent. Pasta gemaakt en op tijd slapen.

torres del paine los cuernos 20150830 1456679762Dag twee lopen we eerst terug naar het startpunt van gisteren. Vandaag is het prachtig weer, veel zon, geen wind. Wij lopen de route die bekend staat als de “W” omdat hij grofweg de vorm van een w heeft. In de buurt van Lago Pehoe gelunched en daarna nog acht kilometer tot campamento Italiano. Omdat het zulk fraai weer is hebben we de hele tijd schitterend uitzicht op de Cuernos bergketen. Een van de twee beeldbepalende toppen in Torres del Paine. Die andere is natuurlijk de Torres zelf.
Campamento Italiano ligt aan de ingang van de Frances vallei. Hier zetten we ons tentje weer op. In het bos ditmaal. Niet zo fraai plekje als gisteren, het is er erg vochtig. Die nacht zal wel blijken waarom, het regent hier namelijk nogal. We krijgen ook nog bezoek van een muis die probeert de tent in te komen op zoek naar voedsel. Is 'm niet gelukt.
Volgende ochtend is alles drijfnat. Ons tentje is gelukkig wel waterdicht maar de bodem wordt wel vochtig. En dus wordt alles klam. Maar we kunnen alles voorlopig laten drogen want we gaan vandaag eerst zonder bepakking op pad. Alleen het noodzakelijke doen we in Anita haar rugzak, de rest blijft in de tent.
torres del paine 20150830 1684292253Want we gaan de Frances vallei in en dan halen we op de terugweg de rest wel weer op. Helaas is het geheel bewolkt en sneeuwt het geregeld. En dat is jammer want dit is een van de mooiste delen van Torres. We besluiten het er toch maar op te wagen en spreken af twee uur te lopen en het dan aan te zien. Het is op zich weer een mooi stuk door de krom gewaaide lage bosjes. Af en toe een open plek waar het dan gelijk hard waait en sneeuwt.
De France vallei heeft een aantal “hangende” gletsers die uitkomen in het dal. Ze zijn heel erg in beweging en geregeld valt er met luid gedonder een lading ijs naar beneden. Het is net of het onweert!. Na twee uur dus maar omgekeerd. Het ziet er niet naar uit dat er verbetering inzit op korte termijn. Aangekomen bij Italiano staat ons tentje er nog net zo verzopen bij als dat we hem achter lieten. Dus dan maar nat ingepakt.
We vervolgen nu naar refugio Cuernos. Zodra we de vallei uit zijn wordt het weer een stuk beter. Zonnetje erbij, zo gaat ie goed. We zijn dan ook al redelijk snel bij de camping van Cuernos. Eerst de tent en slaapmatjes in de bomen gehangen om te drogen. Gelukkig is het nu lekker weer, dan slapen we vanavond weer droog. Uiteraard is het weer pasta avond en we sluiten af met een dik stuk chocola.
torres del paine lago grey 20150830 2035600974Dag vier is een lange dag lopen. We volgen nu een hele tijd de oevers van Lago Nordenskjold. Over het algemeen zijn het hier prachtige paden om over te lopen. Smalle slingerde paadjes door de heuvels en bergen. Vandaag zijn er nogal wat riviertjes in het grasland over te steken. Enorme drassige plekken. Maar meestal liggen er wel wat steen of stukken hout zodat je van het een naar de ander kan springen. En hier blijken onze nieuwe stokken ook erg handig want je balanceert veel gemakkelijker met stokken. Met de middag aan het begin van de Ascencio vallei. Deze is hoog en smal met een kolkende rivier in het dal. We lopen vrij hoog de vallei binnen en krijgen meteen te maken met stevige tegenwind. Bij Campamento Chileno hangt een stevige brug waar we de rivier mee overgaan. Vanaf hier gaat het weer gedeeltelijk door het bos. Maar ook continu omhoog. Onze stop is vandaag bij Campamento Torres. Dicht bij het uitzichtpunt op de drie Torres. Mogen staan we dan vroeg op voor het laatste stukje klimmen om de zonsopkomst bij de torres mee te maken.
Ook dit is weer een vochtig bos waar de in camping is. En de hoogte en de wind maken dat het er erg koud en onaangenaam is. Eigenlijk dus de hele tijd in ons tentje verbleven. Af en toe even er uit om wat warms te bereiden en dan weer snel naar binnen. En natuurlijk weer pasta night!
torres del paine ons tentje op campamento italiano 20150830 1185647942Om half zeven 's ochtends gaat ons alarmklokje. Maar het heeft weer de hele nacht geregend en dus zal het ook wel bewolkt zijn en dat is voor een zonsopkomst te bewonderen niet echt bevorderlijk. Toch maar even er uit gegaan en naar het morene veld naast de camping gelopen voor een wijds uitzicht. Het is dan nog wel pikdonker maar je ziet ook duidelijk dat het zwaar bewolkt is. Dus weer snel het bed in. Uurtje later nog maar eens gekeken. Het lijkt nu wel wat open te trekken dus we wagen het er maar op. Snel onze warme ochtendhap bereid en dan op pad.
Het is nu al licht wat in elk geval gemakkelijker loopt dan in het donker. Het is een aardige klim dat laatste stuk met veel wind op de open stukken. Maar uiteindelijk bereiken we het hoogste punt. De drie Torres zijn in elk geval te zien. Weliswaar omgeven door een waas van wolken maar het maakt nu wel een mooi mysterieus plaatje. Een groen meertje op de voorgrond met die drie enorme graniet pieken erachter. Een kort foto momentje en dan weer naar beneden want het is er bokkoud en we moeten ook nog een lang stuk lopen naar de plek om de bus terug te nemen.

torres del paine bij de torres 20150830 1195759628Eerst langs camping Torres om onze spullen op te halen. De tent is nog nat van de regen van vannacht en gaat dus weer nat mee in de rugzak. En dan een hele lange afdaling met op sommige stukken echt enorme harde wind. Je wordt bijna omver geblazen! Het laatste stuk gaat naar Hotel las Torres. Een enorme puist in het fraaie landschap. Je kan zien dat er op dit deel veel meer mensen komen, de paden zijn veel breder en kapot gelopen. Is eigenlijk het minst mooie stukje van de route. Bij het hotel een shuttlebusje genomen naar de park entree waar de grote bussen starten. Nog even een half uurtje wachten op de bus en dan retour naar Puerto Natales.
Bij aankomst eerst onze gehuurde spullen ingeleverd. Ik had nog een rits van de tent gesloopt maar gelukkig maken ze er geen groot probleem van. Was ook een oud tentje.... Dan met een baal wasgoed naar de lavanderia en als laatste zelf onder de douche.
We kunnen terugkijken op een prachtige tocht door Torres del Paine. En als we terugkijken hebben we het eigenlijk erg getroffen met het weer, bijna geen harde wind gehad, regelmatig wat zon en overdag geen regen van betekenis.
En het mooiste is, we zijn eigenlijk nog redelijk fit. Het was niet overdreven zwaar en we hebben totaal geen last van spierpijn. Dus goed bevallen!